Twitter の "API of Terms" の商業利用部分だけ勝手翻訳
なぜか Twitter のことを聞かれることが日に日に増えています。商用利用については、Twitter 社が米国の会社なので、なかなか情報があるようでないような感じなのが原因なのかな、と勝手に思ったりしています。なんとなく。
で、みなさん(?) に関心の高そうな、新しい Twitter の "API Terms of Service" の 商業利用に関する部分についてだけ、勝手に訳してみました。なるべく気をつけてみたつもりですが、勝手訳なので、正しいことを保証しませんし、責任ももちませんが、どうぞです。
ということで翻訳した文章です。
(2010.5.25 時点の Twitter: API Terms of Service の勝手訳です)
IV. 商用利用について私たちのゴールは、エコシステムのパートナーである皆さんに、皆さんのサービスでどのように商用利用できるか、明確で透明性の高いポリシーを提供することです。
最も短いまとめは、次のふたつの原則です。
* ユーザーのコンテンツを大切にしましょう -- ツイートを広告に使ってもよいが、広告としては使わないでください
* ユーザーの体験を大切にしましょう -- タイムラインの中ではなく、その周辺のサービスを構築しましょう詳細は次の通りです。
1. Twitter 広告
Twitter は API を利用した広告 (Twitter Ads)を行う権利を保有します。私たちが Twitter Ads の提供を開始したのち、皆さんが利用することを決めた場合には、私たちは広告収入を今、もしくは今後の terms & conditions に基づいて皆さんと分配する予定です。2. Twitter コンテンツの周辺での広告事業
(a) 私たちは、皆さんがこのルールにのっとって Twitter コンテンツの周辺で広告事業を実施することを応援します。 Twitter コンテンツが広告販売のベースになっている場合には、私たちは支払いを要求します。(Twitter データライセンスの支払いと相殺できます。) 例えば、ツイートや Twitter でカスタマイズした表示を含む gadget や iframe の周囲に、スポンサーやブランド広告を販売できます。 質問や情報は、もしくは広告事業の可能性があれば、twitter_ads@twitter.com まで連絡してください。
(b) 皆さんは、ツイートが表示されているサイト上やアプリケーション上の広告を販売することができます。しかし、タイムラインの中には、Twitter Ads 以外の広告を表示してはいけません。
(c) ツイートに似せたり、ツイートと誤解させるような広告は禁止します。
(d) タイムラインのすぐ近くに広告を表示してもよいです。(例えば、タイムラインの上下のバナー広告) しかし、Twitter コンテンツと皆さんの広告は明確に区別できるようにしてください。
3. Twitter コンテンツの利用: 次のような場合、ツイートしたユーザーの許可を取得してください。
* ユーザーのツイートをグッズやプロダクトに使いたい場合 (例えば、ツイートを Tシャツやポスターにしたり、ツイートを基とした本を作るとか)
* そのユーザーによる推薦や支援のツイートを使った広告を作る場合
こちらが基の文章の転載です。
(Twitter: API Terms of Service in 2010.5.25) IV. COMMERCIAL USEIt is our goal to provide you, our ecosystem partner, with a policy that is clear and transparent about what you can do to monetize your Service. This is best summed up in two principles:
respect user content -- Tweets may be used in advertisements, not as advertisements.
respect user experience -- build your service around the timeline, not in the timeline.
And now, for the details:
1. Twitter Ads. Twitter reserves the right to serve advertising via its APIs ("Twitter Ads"). If you decide to serve Twitter Ads once we start delivering them, we will share a portion of advertising revenue with you per our then-current terms and conditions.
2. Advertising Around Twitter Content
(a) We encourage you to create advertising opportunities around Twitter content that are compliant with these Rules. In cases where Twitter content is the basis (in whole or in part) of the advertising sale, we require you to compensate us (recoupable against any fees payable to Twitter for data licensing). For example, you may sell sponsorships or branding around gadgets or iframes that include Tweets and other customized visualizations of Twitter. Please contact us for questions and information at twitter_ads@twitter.com, or to notify us of an advertising opportunity.
(b) You may generally advertise around and on applications or sites that display Tweets, but you may not place any advertisements within the Twitter timeline on your Service other than Twitter Ads.
(c) Your advertisements cannot resemble or reasonably be confused by users as a Tweet.
(d) You may advertise in close proximity to the Twitter timeline (e.g., banner ads above or below timeline), but there must be a clear separation between Twitter content and your advertisements.
3. Using Twitter Content. You must get permission from the user that created the Tweet if You:
o want to use their Tweet on a commercial durable good or product (for example, using a Tweet on a t-shirt or a poster or making a book based on someone's Tweets); or
o create an advertisement that implies the sponsorship or endorsement on behalf of the user.
Comments